Už jste se setkali s DPF filtrem? A skutečně se jej vyplatí do vašeho vozu pořídit?

Tlak na emisní normy zapříčinil v roce 2006 vznik takzvaných filtrů pevných částic, kterým se zkráceně říká „DPF filtry“. Filtr pevných částic výfukových plynů využívají vznětové, čili dieselové motory. Ne každý z nás je ve světě motorů odborníkem a proto se dá těžko očekávat, že všichni víme, zda jej ve svém automobilu máme také. A pokud nemáme, jak by měl vlastně vypadat? A co například přístup k jeho čištění? O tom všem se dozvíte v následujících řádcích tohoto článku.

S jakými druhy DPF filtrů se můžeme setkat?

Filtrační systém se na trhu vyskytuje ve dvojím provedení.

  • otevřený
  • uzavřený

Otevřený systém

Tento systém se využívá zejména ve spojitosti s užitkovými vozidly, které potřebují splnit limity Euro 4.

Uzavřený systém

Uzavřený systém se spojuje se všemi standardními dieselovými motory, které potřebovali splnit emisní normy Euro 5. V podstatě je funkce obou systémů společná, i když se jejich provedení liší. Uzavřený systém je však podle odborníků mnohem účinnější než ten otevřený (uzavřený systém 100 %, otevřený pouhých 50 %).

Dnešní doba se čím dál více přiklání k ekologickému směru, což se nevyhnulo ani dieselovým motorům. Proto jednoznačně filtr pevných částic ve svém automobilu se vznětovým motorem potřebujete.

Jak je to s čištěním filtru pevných částic?

DPF filtr se dá jednoduše popsat jako dutinové keramické těleso tvořené množstvím různých kanálků, ve kterých se dokonale zachycují pevné částice vytvořené spalováním pohonné hmoty. Následně z výfuku odchází pouze výfukový plyn.

Logické ovšem je, že filtr nedokáže fungovat věčně, aniž by muselo dojít k jeho vyčištění. Tento proces se nazývá „vypalování filtru“, při kterém řídící jednotka zvýší teplotu výfukových plynů minimálně na 500 °C. Kromě toho se však také musí provádět dlouhodobější jízda ve středních otáčkách.
Čištění DPF filtru by se rozhodně nemělo podceňovat a jeho regenerační proces se musí dodržovat v plném rozsahu, jinak by mohlo dojít k trvalému vytvoření usazenin, které by měli zásadní vliv na funkčnost vozidla.

No a jak vlastně poznáte, že je potřeba k čištění DPF přistoupit? Tři základní skutečnosti by vám měli napovědět, že je někde chyba:

  • svítící kontrolka filtru pevných částic
  • slabší výkon vašeho automobilu
  • neprojdete emisní kontrolou

Ve všech třech případech je nutné vyhledat profesionální pomoc a nastalé problémy co nejdříve vyřešit, aby vaše dieselové vozidlo opět sloužilo tak, jak má. Nechcete se přece svého miláčka na čtyřech kolech zbavovat dříve, než je nezbytně nutné. Nebo snad ano?